Lasagne lchf

Jag hade inga höga förhoppningar på en lasagne utan pasta men oj vad den överraskade! Riktigt god. Man kan visst laga allt på ett lite nyttigare sätt. Svårt var det inte heller

Lasagne:

Börja med köttfärsen, gör sedan plattor och sist såsen. Varva plattor, köttfärs, sås i en stor form. Toppa med riven ost och oregano. Grädda 20-25 min på 225 grader

Lasagneplattor:

  • 4 ägg
  • 100 g färskost
  • 0,5 dl fiberhusk

Vispa äggen poröst. Lägg i ost och fiberhusk och vispa tills det blandar sig. Bred ut på bakplåtspapper och lägg ett bakplåtspapper över. Tryck ut med händerna eller kavel så det täcker en plåt. Grädda 12 min på 150 grader. Ta ut och skär i bitar

Sås:

  • 2 dl creme fraich
  • 1 dl grädde
  • 1 dl riven ost
  • salt
  • peppar

Koka upp grädde och creme fraich. Krydda och lägg i osten. Rör om tills den smälter

Köttfärsås:

  • 1 kg köttfärs
  • 1 stor el 2 små gul lök
  • 1 riven morot
  • 1 burk krossade tomater
  • 3 msk tomatpure
  • 2 tsk dijonsenap
  • 2 tsk sambal oelek
  • paprikapulver
  • salt
  • peppar

Stek köttfärs och finhackad lök. Häll på resterande av ingredienserna. Låt puttra 20 min el längre

Topping:

  • 3 dl riven ost
  • oregano

5 tankar om “Lasagne lchf

  1. Hej Lisa!
    Lämnar bara ett avtryck med att jag älskar din blogg!
    Du inspirerar verkligen!!

    Om du har några bra tips på fettsnål, billig och god mat får du gärna blogga det 🙂

    Kram Magda

  2. Mums, vad god den här lasagnen blev. Lite bökigt var det med lasagneplattorna, men väl värt besväret.

    Och tack för din jättefina och inspirerande blogg. /Jeanette

  3. Tack! Kul att ni gillade lasagnen. Jag skall testa göra en STOR sats av plattorna nästa gång och frysa in, då gör man ju denna superenkelt när man väl blir sugen. / Lisa

  4. Om man blandar i fiberhusken precis innan man slår ut smeten, medan den fortfarande är rinnig, är det lätt att vicka lite på plåten för att jämt sprida ut smeten till jämna plattor.

Lämna en kommentar