Hel kyckling i ugn

Hel kyckling är otroligt gott och smidigt. Även nyttigt och billigt. Här slängde jag i rotfrukter också så var hela rätten klar med en gång. Hur bra får det bli?

  • 1 hel kyckling
  • 50-100 g smör
  • 1 knippe färsk timjan (funkar med torkad också)
  • salt
  • peppar
  • 1/2 dl rapsolja
  • 2 morötter
  • 2 palsternackor
  • 1 påse smålök
  • 1 lime
  • 1/2 apelsin

Blanda smör, timjan, salt och peppar. Skär små hål i kycklingen och smörj in den med smöret, både innanför och utanför skinnet. Dela lime och apelsin, pressa lite saft över kyckingen och lägg resten inne i kycklingen. Lägg morötter, palsternacka och lök runt om. Häll över rapsolja, salt och peppar. Tilllaga i 200 grader i 1 tim.

Tips 1. Skär inte mitt på ovansidan så undviker ni dom fula fläckarna jag fick på mig. Vet inte hur jag tänkte

Tips 2. Resterna blev lunch idag och det var nog ännu godare idag. Jag rensade det som blev över igår och la i spat. Nästa gång gör jag 2 kycklingar så det blir mer rester

3 thoughts on “Hel kyckling i ugn

  1. gjorde kycklingen häromdagen den blev mycket god. Smidigt eftersom det sköter sig självt i ugnen. Ska absolut göra den fler gånger. Trevlig helg!

Kommentera

