Pesto av kirskål

Visst är pesto gott? Bara fantasin sätter gränser på alla varianter man kan göra. Här tar jag vara på min nya kärlek (tidigare kallad ogräs) kirskålen. Tillsammans med kanterna på frukostosten och de nötter som fanns hemma trollade jag fram två jättegoda pesto som blir betydligt billigare att göra än den traditionella på basilika, parmensan och pinjenötter

Måtten är cirkamått, smaka er fram

Kirskålpesto

  • 1 liter kirskål
  • 3 kvistar persilja
  • 1 dl riven ost
  • 5 droppar tabasco
  • flingsalt
  • svartpeppar
  • 2 tsk olivolja
  • 1-3 msk rapsolja
  • 2 msk valnötter
  • 2 msk sötmandel

Mixa allt utom rapsolja. Häll i lite rapsolja i taget tills den nått önskad konsistens.  Smaka av och krydda ev mer Jag gjode denna ganska fast och tänker mig en klick till maten eller på ett ostchips som helg snacks.

Kirskålpesto med citron

  • 1 liter kirskål
  • 3 kvistar persilja
  • 1 dl solrosfrön
  • 0,5 dl valnötter
  • 1-2 dl rapsojla och/eller olivolja
  • 0,5 dl riven ost
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • salt
  • peppar
  • 1 citron, skal + lite saft

Mixa först allt utom oljan. Häll i lite olja i taget tills den nått önskad konsistens. Smaka av och krydda ev mer. Jag gjorde denna ganska lös och tänker använda den som sås alt täcka över lax/kyckling och tillaga i ugn.

 

5 tankar om “Pesto av kirskål

  1. Låter suveränt. Själv stuvade jag kirskål som jag serverade till halstrad lax, oväntat gott =)

  2. Hej! Nu har jag lagt några dagar att läsa igenom din blogg och jag hittade fantastiskt mycket gott! Framför allt letade jag recept enligt LCHF eftersom jag ska bjuda goda vänner på det i helgen. Jag tackar och bockar för alla recept du delar med dig av och önskar dig en riktigt fin onsdag!
    Mvh Gunilla

  3. Pingback: Små pestobiffar | Lisas Godbitar

Lämna en kommentar