Gratäng med köttfärs, aubergin och keso

Tack för era tips kring aubergingratäng! Här kommer resultatet. Smakade mycket bra

Bilden ovan är innan gratinering

  • 500 g köttfärs
  • Tacokrydda
  • Rapsolja
  • 250 g keso
  • 2 dl riven ost
  • 1 aubergin
  • salt

Tomatsås:

  • 1 burk krossade tomater
  • 1 msk tomatpure
  • 1 näve hackad färsk bladpersilja
  • 1 msk torkad oregano
  • 1 gullök
  • Rapsolja
  • Salt
  • Peppar

Tomatsås: Hetta upp olja och fräs löken mjuk. Lägg i resten och låt puttra 5-10 min

Gratäng: Stek köttfärs med olja och tacokrydda. Skiva aubergin i 1 cm tjocka skivor och stek i olja med salt. Lägg i en form – köttfärs, aubergin, keso, tomatsås, köttfärs, aubergin, tomatsås, riven ost. Gratinera i ugn c 30 min

Servera med feferoni och grönsallad. Dagens grönsallad bestod av bladspenat, salladslök, flingsalt och olivolja med citronsmak

 

6 tankar om “Gratäng med köttfärs, aubergin och keso

  1. Hej, trevlig matblogg! Mycket som passar mig! En fråga dock då jag blir en aning förvirrad, jag hittade hit pga Aftonbladets artikel om dig, men äter du LCHF eller LCHQ? Eller kör du någon variant som funkar för dig? Kepp up the good work! Mvh Michaela

    • Hej och tack! Jag har lämnat lchf och gått över mer till lchq men många recept blir fortfarnade lchf då jag försöker hålla mig till kolhydrater på morgon och lunch. Äter även sötsaker ibland och det hittar ni också här =) Förhoppninsvis kan man få inspiration hur man än äter. / Lisa

  2. Är det ens någon väsentlig skillnad mellan LCHQ och LCHF, känns bara som ett sätt för Paulun att tjäna pengar på gammalt begrepp.

Lämna en kommentar