Choklad & jordnötsbollar – raw food

Smarriga bollar som är betydligt nyttigare än vanliga chokladbollar. Ändå är dom tillräckligt söta för ett godismonster som mig. Lite trevligare för ögat blir dom om man rullar dom i hackade jordnötter men det fanns inte hemma idag och smakade nästan lika bra utan.

c 25 st

  • 250 g mandel
  • 10 st torkade dadlar
  • 2-3 msk mandelsmör eller jordnötssmör
  • 0.75 dl  kakao
  • 1 tsk  vaniljpulver
  • 3-4 msk vatten
  • ½ krm salt
  • ev hackade jordnötter att rulla dom i

Mixa mandlarna. Tillsätt övriga ingredienser och mixa tills det blir en kletig smet. Forma små bollar och ställ i kylen. Går att frysa

10 tankar om “Choklad & jordnötsbollar – raw food

  1. Snubblade in hær från en annan blogg och jisses – jag har kommit till paradiset! Børjade blæddra bakåt på lchf-molnet før ca 1½ timme sedan. Har redan hunnit baka både knæckebrød och wraps. Måste ju sæga tack før all inspiration och dina tips och recept, helt underbart!

  2. Tack för receptet!
    Jag har spanat på liknande bollar men aldrig kommit till skott! Men nu har jag 30 bollar i kylen att njuta av när suget sätter in 😉

  3. Blandade just ihop ett gäng bollar. Supergoda! Blandade i en snutt flytande honung också på slutet, tyckte smaken blev lite kort och torr utan. Rullade i kokos så nu ser de precis ut som chokladbollar. Ska ta med till jobbet igår (annars äter jag upp alla själv innan helgen) får se vad de säger 🙂

  4. Pingback: Raw Choklad & Nötbollar « Life of Lisa – feat. Stella By Stardust & Miracle Max

Lämna en kommentar