Kantarell & skinkpaj

Kantareller, skinka och västerbottenost. Jag säger inget mer 😉 Har ni inte turen att ha kantareller i frysen så funkar de på burk helt ok till pajer mm.

Pajskal:

  • 0,5 dl skalade sesamfrön
  • 3 dl mandelmjöl
  • 50 g smör
  • 1 ägg
  • 1 msk fiberhusk
  • salt

Mixa sesamfrön och mandelmjöl. Tillsätt resten av ingredienserna. Tryck ut i en pajform och nagga med gaffel.  Låt stå i kylen c 20 min. Tillaga 10 min på 200 grader. Ta ut och fyll med valfri fyllning. Toppa med äggstanningen och grädda c 40 min i 175 grader. Låt svalna och servera med ruccola och olivolja

Äggstanning:

  • 3 ägg
  • 0.5 dl mjölk
  • 1 dl grädde
  • 1 dl kesella
  • 2 dl riven västerbottenost
  • salt
  • peppar

Vispa ihop

Fyllning:

  • 3 nävar förvällda kantareller
  • 3 nävar strimlad skinka (jag använder jul/helg skinka)
  • 3 scharlottenlök finhackad
  • smör
  • salt
  • peppar

Stek kantareller, skinka och lök i smör och krydda

3 thoughts on “Kantarell & skinkpaj

  1. Gott det ser ut? istället för mandelmjöl kan man ha fiberhusk? och är sempers pofiber samma sak som fiberhusk?

Kommentera

