Knaprig sötpotatis

Har ni upptäckt sötpotatisen? Vi fastnade för den i somras. Har fått för mig att jag inte gillar det men har nog ätit det på fel sätt de gånger jag provat. Såhär blir den super!

  • Sötpotatis
  • Rapsolja
  • Flingsalt
  • Nymalen svartpeppar

Skär sötpotatis i tunna bitar. Lägg på en plåt och ringa över olja. Blanda runt så alla blir täckta. Tillaga högt i ugn c 175 grader 15 min, dom skall få lite färg. Ta ut och strö över salt och peppar.

Om sötpotatis är nyttigt råder det delade meningar om. Det innehåller dock en hel del kolhydrater så inget för den strika lchf:aren. Många i ”träningsvärlden” talar för sötpotatis och påstår att den innehåller massa nyttigheter. Här hemma äter vi den men med måtta
”Om man börjar med att jämföra Sötpotatis med vanlig potatis så liknar dom varandra på flera punkter. Kalorinehållet (per 100g) är nästan detsamma med 90kcal/100g.
Dom innehåller ungefär lika stor mängd kolhydrater, fett och protein. Dom har nästan exakt samma GL (glycemic load).
Det som skiljer sötpotatis från vanlig är framförallt två punkter. Sötpotatisen innehåller mer kostfibrer och är ani-inflammatorisk medans potatisen är inflammatorisk. Att äta föda som är anit-inflammatorisk är förståss bra för oss. Andra födelar med sötpotatisen är att den är rik på bla vitamin B6, Vitamin A, C samt magnesium.”

2 thoughts on “Knaprig sötpotatis

  1. Hej!
    Kan inte du skriva lite mer om hur du tränar, och hur ofta, är sjukt impad av dina magmuskler;) mat och träning hör ju liksom ihop!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s