Hemma Detox

Idag har jag påbörjat något som jag faktiskt är osäker på om jag kommer klara av. Jag skall köra en 14 dagars detox. Kör en ”light” variant hemma och dricker inga speciella pulver eller så utan fokuserar på att äta / inte äta rätt saker. Jag kommer trappa ner på styrketräningen denna period och gå många promenader och köra korta pass med egen kroppsvikt.

Det svåraste kommer bli kaffet, mejeriprodukter och tillfällig fasta som jag kommer göra vid ett par tillfällen under detoxen.

Jag tycker jag har hittat en bra balans när det gäller mat, dryck, sötsaker, träning mm men visst unnar man sig lite mer av allt under sommaren. Detta blir en liten nystart för att hitta tillbaka till mitt vanliga sätt att äta

Varför detox? Googla och läs så länge du orkar, finns oändlig med information i ämnet.

”Att detoxa (avgifta) kroppen har blivit allt populärare. Syftet är att på kort tid effektivt rensa kroppen från skräp och återfå det naturliga energiflödet, så att du kan må och fungera bättre”

Jag kommer utestluta:

  • Koffein
  • Socker
  • Alkohol
  • Mejeriprodukter
  • Nästan alla kolhydrater
  • Dra ner på saltet

Jag kommer fokusera på:

  • Grönsaker i mängder, gärna gröna
  • Protein, tex kyckling, fisk, ägg osv
  • Bra fett, tex kokosolja
  • MYCKET vatten och te
  • Naturliga örter med utrensande egenskaper tex ingefära, kanel, blåbär, vitlök, cayennepeppar

Har ni någon erfarenhet av detox? Allt tips/råd välkomnas!

5 thoughts on “Hemma Detox

  1. Jag detoxar ibland med Ultra Detox, som är en Holistic produkt.
    UD består av 35 örter, som stödjer kroppen.
    Jag använder UD tillsammans med Ultra Balans (Holistic) för en optimal effekt.
    För övrigt äter man normal.
    Kram

  2. Hej! Nej inga erfarenheter av Detox, men att sluta med kaffe…otrolig huvudvärk i 2 veckor, jag är ändå ingen stor kaffedrickar ca 2-3 koppa/dag.

  3. Blåbärssmoothie med soja- mandel- eller havremjölk är supergott som frukost eller mellanmål när mn detoxar. Brukar också ta blötlagda linfrön som en shot direkt på morgonen för att ”rensa ut”🙂 Eftersom man ska dricka mycket vatten är det gott att smaksätta det. Antingen blandar man med typ lime/mynta, hallon eller ingefära, ellerså kyler man grönt te och blandar med vattnet. Ska bli kul att läsa om din detox, lycka till🙂

Kommentera

