Squashplättar

Dessa är riktigt goda! Med en klick creme fraich, sikrom och rödlök/gräslök på toppen hade dom passat som förrätt på vilken fin middag som helst. Spiskummin blir alltid ganska dominant i smaken och gör att dom påminner lite om falafel i smaken, är man inte så förtjust i det går det utmärkt att hoppa över just den kryddan. Jag gillar det men vet att alla inte gör det

  • 1/2 squash
  • 2 ägg
  • 1 dl västerbottenost
  • 1 dl mandelmjöl
  • 1 tsk spiskummin (kan uteslutas om man vill)
  • 1/2 tsk cayennepeppar
  • salt
  • peppar
  • Rapsolja

Riv squashen grovt och lägg i durkslag. Salta och låt dra några minuter och krama ur vätskan. Vispa äggen. Riv västerbottenost fint. Blanda allt och låt dra några minuter. Hetta upp olja på medelvärme. Klicka i smeten och platta till. Stekt dom tills dom fått färg på bägge sidor.

 

Att squashen kom levererad av grannbarnen och odlad i deras trädgård gjorde måltiden ännu trevligare

4 thoughts on “Squashplättar

  1. Hallå tjejen!
    Tack för jättefin och inspirerande matblogg!
    Hur lyckas du hinna med allt med två så små barn??? Och dessutom verkar du alltid så glad och positiv, ge mig lite av det, tack! Börjar bli trött tonårsmamma känns det som…. : )
    Jag vill bara tipsa om en frasigare och lite enklare squashplätt;
    riv en halv squash på rivjärn
    vispa i 3 ägg
    lite salt
    Låt svälla några minuter.
    Gör små pannkakor/plättar i gjutjärnspanna. Stek i smör till de blir knapriga. Servera som lunch eller mellis med en klick crème fraiche och lite rödlök och stenbitsrom.
    Nästan inga kolhydrater alls och det gillas!
    Tack för all inspiration! Kram Anna

  2. Tack Anna för fina ord! Jag är oftast glad och positiv men du kan vara lugn, jag är trött mamma också ibland =) Lite egen tid i form av löpning, annan träning eller shopping brukar rädda mina trötta ögonblick😉 Dessa plättar skall jag absolut testa, tack! Så roligt när ni lämnar egna tips. Nu har jag lunchen klar imon. Kram Lisa

Kommentera

