Rabarber & mynta muffins med mandel

Tack pickipicki för ett gott och annorlunda muffins recept. Dessa var helt i min smak. Jag har lagt undan ett par och skall testa att göra cupcakes på nåndag också, kan knappast bli fel

Rabarbermuffins med mynta och mandel
2 dl mandel
300 g rabarber
200 g smör
3 dl strösocker
4 ägg
2 dl hackad mynta
5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Skålla och skala mandeln. Skala rabarbern om det behövs och skär den i bitar (0,5-1 cm). Rör smör och socker poröst i matberedare eller med elvisp. Mixa mandeln och rör ihop med smör- och sockerblandningen. Rör i äggen, ett i sänder. Rör i myntan. Blanda i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vänd slutligen ner rabarbern. Fyll muffinsformar till ungefär tre fjärdedelar. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 10–15 minuter om du använder små formar, 15–20 om du använder stora.

Receptet räcker till 40 små muffins, eller 14 stora. Jag halverade receptet och gräddade i en plåt för muffins-storlek-mindre.

4 thoughts on “Rabarber & mynta muffins med mandel

  1. Underbara bilder och recept! Vilken otrolig inspiration du är till att laga god och nyttig mat. En fråga, äter era barn samma mat som er? Behöver tips på hur jag kan lösa mina maträtter så de även passar min tvååriga dotter🙂

    • Tack Theres! Både ja och nej med barnen. Oftast blir det samma fast jag kokar nån pasta/potatis/ris till dom. Ibland gör jag den säkraste varianten och ger dom det dom gillar bästa tex falukor, köttbullar osv😉 Letar man lite finnns det ju faktisk ok alternativ på det med, falukorv med 87 % kött älskar både jag och barnen =)!

Kommentera

