Kladdkakecheesecake

Gillar du kladdkaka? Gillar du cheesecake? Om du svarade ja på båda frågorna, sätt igång att baka 😉

  • 150 g smör
  •  2 ägg
  • 3 dl strösocker
  •  1 tsk vaniljsocker
  •  1 tsk bakpulver
  •  1 1/2 dl vetemjöl
  • 4 msk kakao

fyllning:

  • 2 ägg
  • saften från 1 lime
  •  1 tsk vaniljsocker
  • 3/4 dl strösocker
  • 400 g philadelphiaost

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker, vänd i vaniljsocker, bakpulver, vetemjöl och kakao. Blanda i det smälta smöret och rör till en jämn smet. Smörj och bröa en springform och häll i smeten. Grädda nederst i 175 grader i 15 minuter. Gör under tiden fyllningen. Blanda ägg, limesaft, vaniljsocker och strösocker. Ha i philadelphiaosten och rör slätt (jag använde en elvisp). Tag ut springformen och klicka över ostfyllningen. Stick ner en gaffel på några ställen så chokladen tittar upp lite emellan. Grädda ytterligare 25 minuter. Låt svalna och ställ i kylen över natten. Servera med färska jordgubbar

Receptet har jag stulit härifrån http://www.linneasskafferi.se/2012/01/cheesecake-kladdkaka/. Jag har ändrat lite i hur jag tillagade den

16 thoughts on “Kladdkakecheesecake

  1. Svar: Lycka till med bollarna! =)
    Och HJÄLP vad god den där ser ut, den ska definitivt bakas så fort det är något kalasigt på gång!!

  2. Hej!
    Måste bara fråga dig. Jag har bakat ditt lchf knäckebröd två gånger nu. Första gången vart det bränt!?! Idag gick det bättre men det vart bara en stor bubbla, alltså inget platt fint bröd som du har på bilderna 😦 Vad gör jag för fel?

    ps. älskar din blogg och alla smaskiga recept!

    MVH Stina

  3. Önskar jag hade något bra svar på din fråga Stina =( Tiden kan du ju såklart korta för att det blev bränt men bubblorna vet jag inte. Jag får någon liten ibland men inte mer än att det går att smöra över. Försök se efter att den är helt platt när du kavlat kanske? Lycka till om du vågar ge dig på ett tredje försök. Kul att du gillar bloggen! / Lisa

  4. hej Lisa!!!har precis hittat hit till din blogg o jag kommer att fortsätta läsa den!!!ska testa både denna o marängtårtan med nutella. kul oxå att hitta andra recept inkl LCHF. Önskar dig o de dina en underbar helg!!!!!
    Kram Anja

    • Tack Anja, glad jag blir! Jag försöker få med allt jag äter dvs lchf och sötsaker 😉 Berätta gärna vad du tyckte om tårtorna, det är alltid kul att höra. Kram Lisa

  5. Hej Lisa!
    Har försökt i ca 2 mån att gå ner med lchf men det händer inte mycket trots att jag tränar 5 dagar i veckan. Hur gjorde du har du följt något matschema så att du hade koll på hur mycket du åt? Lagar ofta dina lchf-recept men trots det uteblir viktminskning.
    Trevlig helg

  6. Jag gick ner direkt men sen stannade jag av. Då bytte jag ut grädde, yoghurt, creme fraich, smör till olja, kokosfett, keso, kesella, avokado, nötter mm. Där försvann det sista för mig! Jag har läst att det går trögt för många i början men vet tyvärr inte varför. Periodisk fasta har blivit populärt för att få bättre effekt, googla det och se om det kan vara något. Inget för mig men vi är ju olika. Mitt bästa tips för att komma i form är dock styrketräning, mitt nya beroende! Denna tjejen har gjort underverk med min kropp =) http://bodycomf.blogg.se. Lycka till! / Lisa

Kommentera

