Vitlöksångad sparris och tomat

Denna rätten smaker helt ljuvligt! Inga nya råvaror för min del men ett nytt sätt att tillaga. Vitlöken ger grönsakerna (och sig själva) en fantastiskt smak och konsistensen blir perfekt av att tillaga såhär

  • 8 hela vitlöksklyfor (eller mer/mindre)
  • en knippe sparris
  • en kvist romantika/körsbärs tomater
  • 2 kvistar timjan
  • flingsalt
  • nymalen svartpeppar
  • olivolja

Häll upp rikligt med olivolja i en stekpanna. Skala vitlökarna och lägg i hela. Låt dom fräsa ett par minuter tills dom får färg. Lägg i sparris, tomat och timjan. Salta och peppra. Klipp ut ett bakplåtspapper i samma storlek som stekpannan. Blöt det och krama ur. Lägg det över grönsakerna och sänk pannan till låg värme. Låt stå så c 10 min. Tomaterna skall precis börja spricka och sparrisen skall ha kvar sin spänst

Såhär ser det ut under tillagning. Obs! Spisen står på 8an men då har jag precis lagt på pappret. Jag lät min stå på 2an men det beror självklart på spisen

Tack Britt som lärde mig detta!

5 thoughts on “Vitlöksångad sparris och tomat

  1. Då är denna lilla anrättning med på menyn idag. En fråga jag har dock, är vad för kamera du nyttjar för dina bilder?

Kommentera

