Kladdig chokladmuffins med fyllning

Jag har fördomar mot muffins. Dom är torra. Eller ja, alla utom dess då. Dessa är något mitt emellan en saftig muffins och kladdkaka. När man kommer till mitten blir det ännu kladdigare och man möts av en krämig fyllning. Hörs det att jag gillar dessa muffins? Det gör jag verkligen 😉

Den snygga formen fick dom av en silikonform från ICA men går såklart också att baka i traditionella muffinsformar. Tänk på att korta tiden om ni gör mindre.

Muffins 6 stora el 12 små, jag gjorde 6 stora

  • 100 gram
  • 2,5 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 4 msk kakao
  • 1,5 tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 3 msk finhackad färsk mynta (kan uteslutas)

Sätt ugnen på 160 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Vispa i övriga ingredienser. Smöra formarna (jag gör detta för att få ut mönstret lättare, skippa om ni har vanliga formar). Fyll formarna till ung hälften. Grädda 15-20 min mitt i ugnen. Låt dom svalna något. Det bildas en fördjupning i muffinsen (gör det inte det så gröp ur lite), häll i fyllningen. Låt svalna och stå i kylen över natten eller ett par timmar

Servera upp och ner och dekorera med florsocker alt precis som den är.

Tips! Vispad grädde och bär passar bra till

Fyllning:

  • 50 gram smör
  • 2 msk strösocker
  • 1 tsk vetemjöl
  • 2 tsk kakao
  • 0,5 dl vispgrädde
  • 0,5 dl mjölk

Smält smöret och rör i grädde och mjölk. Blanda de torra ingredienserna tills klumparna är borta. Rör i smöret och låt fyllningen koka tills den tjocknar något

3 thoughts on “Kladdig chokladmuffins med fyllning

Kommentera

