Kirskål med olivolja och citron

I stora delar av vår gräsmatta och häck växer kirskål. Vi har (fram tills nu) sett det som ogräs och kämpat till och från med att få bort det.  Har hört att man kan äta det men varit  motsträvare då jag ser det som ogräs men nu gav jag med mig. Och tur var väl det! Jättegott ju! Idag åt vi stekt/friterad kirskål för andra dagen i rad, jag kan lova att det inte blir sista. Kirskålen skall numera ingen annanstans än in i köket

Maträtt vs ogräs

  • Kirskål
  • Pressad citron
  • Olivolja
  • Flingsalt
  • Svartpeppar

Ta bort den långa stjälken längst ner. Hetta upp rikligt med olivolja och släng i kålen. Pressa över citron, flingsalt och peppar mot slutet. Det skall vara mycket olja så det nästan bubblar lite i pannan. Stek kålen tills den börjar mörkna och blir knaprig, tar bara några minuter

4 thoughts on “Kirskål med olivolja och citron

  1. Fick tips om detta via Marie och nu ser jag med helt andra ögon på landet som hittills bara varit en kamp. Ska testa detta snarast. (Slängde säkert 20 portioner igår i min rensningsiver

  2. oj detta har jag med växandes lite överallt i rabatterna ska bli kul att testa detta!!!Tack för tipset och en jättebra blogg med kul läsning!!

Kommentera

