Kryddiga köttbullar i tomatsås

Köttbullar:

  • 1 kg köttfärs
  • 3 st chorizo 95 % kötthalt
  • 1 ägg

Mixa korven fint. Lägg i köttfärs och ägg och mixa tills allt är blandat. Rulla köttbullar. Tillaga i ugn i 225 grader c 12 min. Skaka plåten någongång

Tomatsås:

  • 1 vitlök
  • 2 scharlottenlökar
  • 1 förpack passerade tomater
  • 2 dl grädde
  • svartpeppar
  • salt
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1 msk tomatpure
  • rapsolja

Fräs finhackad lök i rapsolja. Lägg i tomatpure och fräs lite till. Häll på alla resterande ingredienser utom grädden. Låt puttra c 10 min. Lägg i köttbullarna och grädde och puttra c 10 min till

Tips! Gör alltid köttbullar så det räcker till 2 måltider när ni ändå är igång. Vi åt ena dagen med tomatsås och andra med grädd och grönpepparsås.

6 thoughts on “Kryddiga köttbullar i tomatsås

  1. Spännande med kryddstark korv i färsen… ska absolut prova det! Annars brukar jag göra så med bacon istället… men med korv låter det jättegott!
    Ha en fin söndag!
    //Lana

  2. Jag håller på att göra en egen variant av ditt recept nu. Önskar att jag kunde skryta om att jag gjort köttbullarna själv, men tyvärr… 😉

  3. Gjorde köttbullarna häromdagen och ska absolut göra dom flera gånger! så otroligt goda. Du har fått mej att få sådan inspiration att prova massa nya rätter. Läser ofta din blogg! Ha det så gott!

Kommentera

