Tårtbotten med chokladsmak

På måndag fyller Wilma 5 år och önskar sig en chokladtårta. YES! En anledning att baka något riktigt sött och onyttigt =) Än sålänge är bara tårtbottnarna bakade men med tanke på hur dom smakar så kan detta inte sluta annat än bra. Detta är då inga torra tråkiga tårtbottnar. Dom är lite kladdiga, nästan sega och smakar massa choklad, perfekt!

Någon som har en smarrig fyllning i rockärmen?

2 formar / 4 färdiga bottnar

  • 200 g smör
  • 3,5 dl strösocker
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 0,75 dl kakao
  • 3 ägg
  • 2 dl hett vatten

Smält smöret. Vispa äggen lätt. Blanda alla torra ingredienser i en bakbunke. Häll i smöret och äggen. Häll i vattnet och rör till en jämn smet. Häll i 2 st 24 cm formar som är smörade och mjölade. Tillaga både formarna samtidigt i 150 grader varmluft i c 20 min. Ta ut och låt svalna ordentligt. Skär på mitten. Det blir alltså 4 st tårbottnar. Använd direkt eller förvara i frysen med bakplåtspapper mellan alt i kylen över natten

Inspirerad  av http://happinessinmykitchen.blogspot.se/2012/04/4-layers-chocolate-cake-mini.html 

12 thoughts on “Tårtbotten med chokladsmak

  1. Min gullunge älskar att baka. Han har chokladmousse som fyllning och sedan gör han en frosting på florsocker,smör och ristretto (superstarkt kaffe) och kakao som han häller över kakan. Avslutar med att riva choklad över:-) Hoppas att det blir kanon!

  2. Kör likadan glasyr som man har på kärleksmums å så kan du toppa med hackade jordnötter, dumle i bitar och mini- marshmallows – blir lite Rocky road aktigt

  3. Åh, de bottnarna verkar inte alls fel. Jag bakar aldrig tårta då jag inte gillar att det är så torrt. MEn de här bottnarna. De måste jag testa!

    emiliasmatochbak.blogspot.com

  4. Pingback: Chokladtårta deluxe | Lisas Godbitar

  5. Hej!! Fantastisk blogg!!! Tack för all inspiration! Men om man inte har varmluftsugn, hur rekommenderar du att man ska göra chokladtårtbottnarna i ugnen då? Tack på förhand!!!!)

  6. Emmeli, tack =)! Jag är inte världsbäst på att experimentera med just bakning men jag hade testat att grädda den i 150 grader men ha den längst ner, en form i taget då. Möjligtvis korta ner tiden nån minut också. Lycka till! / Lisa

  7. Pingback: Choklad & jordgubbstårta | Lisas Godbitar

  8. Denna tårta fick jag hos brorsan nyss. Han hade kokos istället för kulor som dekor..:) Absolut en av de bästa jag ätit!

  9. Hej, fantastiskt recept! Jag gjorde den med banan, jordgubbar och grädde imellan. Vindruvor, och hallon samt riven choklad på toppen till min 5-åring! Både barn och vuxna älskade tårtan ! Kan varmt rekommendera dessa tårtbottnar!

Kommentera

