Valnötsbröd

Bästa low carb brödet hittills! Bara så gott

  • 150 g sötmandel
  • 1 dl valnötter
  • 1 dl skalade sesamfrön
  • 0,5 dl krossade linfrön
  • 4 msk fiberhusk
  • 2 tsk bakpulver 
  • 1 tsk salt
  • 2 ägg
  • 2 äggvitor
  • 200 g keso
  • 1 msk smält kokosfett
  • Topping: vallmofrön

Mixa sötmandel och sesamfrön i mixer. Lägg i alla de andra ingredienserna utom valnötterna och mixa lite till. Lägg sist i valnötter i grova bitar i slutet och mixa snabbt så det blandas, dom skall inte delas. Forma till 9 st frallor på plåt. Stö över vallmofrön. Tillaga i mitten av ugn 12-15 min på 200 grader. Låt svalna på plåt

 

13 thoughts on “Valnötsbröd

  1. Du är så söt Lisa. Alla dina bröd är alltid godast hittills! : ) kul och se hur du utvecklar din matlagning. Kan man ha något annat är kokosfett? (olja)

    Kram.

  2. Haha ja så är det kanske! Man lär av sina misstag helt enkelt =) Blir mer och mer likt ”vanligt” bröd, dessa är jag grymt nöjd med. Man kan säkert hoppa över fettet eller tillsätta lite rapsolja istället kanske. Kram

  3. Mumsiga recept du har! Idag gjorde jag lassagne efter ditt recept. Gud så gott det var. Även gubben som inte äter enligt lchf tykcte den var mumsig! Frallorna ska jag också prova, Jag bara hämas.. hehe

  4. Jag tror säkert man kan öka mängden sesamfrön, sen kanske tillsätta lite cashewnötter och hasselnötter. Brukar bli bra om man blandar lite tycker jag för då smakar det inte så mycket av något. Lycka till! / Lisa

  5. Hej Lisa
    Måste kolla: vilket märke har du på Fiberhusken? Har hört att man ska halvera måtten om man använder annat än Lindroos (det vanliga). Jag har Psyllium från Fibrex och det är tydligen mer ”potent”. Eller om det var tvärtom. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läst det.

      • Tack, jag har redan hunnit baka dem. 🙂 Tog hälften husk och det blev jättebra. Jättegott bröd och tack och lov smakar det inte ägg, som low carb-bröd ofta gör. Detta blev jättebra. Tack för en fin blogg, hittar så mycket inspiration och glädje här. 🙂

  6. Otroligt gott bröd! Bakade det nyss. Bytte ut vallmofröna (hade inga hemma) mot pumpakärnor och lite havssalt på toppen. Tack för ett gott recept, och en bra blogg! 🙂

Kommentera

