Kebabkött

Mmm så gott! Kebabsallad är ofta det vi köper när vi köper färdig mat. Jag älskar det men har lite svårt för mycket fett i köttet så detta passade mig ännu bättre. Fick topp betyg av alla i famljen och jag gissar att detta kommer bli en av våra vanligaste rätter framöver

Kebabkött, cirkamått

  • 500 nötfärs/blandfärs
  • 2 msk pofiber  (funkar säkert med ströbröd också)
  • 2 msk grädde
  • 1 tsk aromat
  • 1 tsk grillkrydda
  • 2 tsk spiskummin
  • 2 krm salt
  • 2 krm svartpeppar

Blanda allting ordentligt. Forma till en limpa. Lägg två lager med folie och lägg i limpan. Rulla ihop den hårt men låt sidorna vara öppna så köttsaften kan rinna ut. Lägg på en plåt och tillaga i ugn 3 timmar på 100 grader. Ta ut och låt svalna lite. Lägg i kylen ett par timmar. Ta ut den och hyvla remsor med osthyveln. Stek i smör/rapsolja

Uppdatering dagen efter: Sista biten av ”limpan” var lite svår att hyfla så jag skar den tunnt med kniv. Blev nästan ännu mer likt köpt kebabkött med lite tjockare skivor

 

Stark sås:

  • 3 dl creme fraiche
  • 1 msk ketchup
  • 1 msk chilisås
  • 1 msk sambal oelek
  • 5-10 droppar tabasco
  • 1 tsk paprikapulver
  • 2 krm chilipulver
  • salt
  • peppar

Sallad:

  • blandad grönsallad
  • gurka
  • tomat
  • gullök
  • feferoni

Tips! Skiva löken och lägg den i kallt vatten en stund innan den skall ätas.  Blir inte så skarp i smaken och lite knaprigare

12 thoughts on “Kebabkött

  1. Jag använde blandfärs. Gjorde på c 1 kg köttfärs. Det som blev kvar av rullen efter en middag ligger i kylen och väntar på att hyvlas. Tror det blir middagen idag eller imon igen, så galet gott =) Lycka till! kram

  2. Cicci, man få helt enklelt göra den dagen innan sen tar det bara 5 min att få snabbmat! Perfekt att förbereda när man vet att man kommer vara trött 😉

    Tesse, du kan ju sätta in den när en fotbollsmatch börjar =)

  3. Jag gjorde faktiskt detta recept igår när jag var ledig från jobb för att studera. perfekt sätta in i ugnen vid dagislämning och färdig till hämtning mat =)
    Blev succé här hemma också. Jag åt med mixsallad, avocado och keso med fetaost och oliver =)

  4. Tänkte bara höra… Uppe i receptet skrev du 500 och på en kommentar svarade du 1 kg 🙂
    Gjorde du då en dubbel sats och delade med ditt goda recept halverad?
    Nu blev det krångligt 🙂 hoppas du förstod.

    Kram!!

  5. Pingback: Gamla favoriter | Lisas Godbitar

Kommentera

