Vispat brynt smör

En av mina favorit stunder på restaurang är när dom kommer in med brödkorgen. För toppbetyg från mig skall det finnas ett riktigt krispigt knäckebröd med fluffigt vispat smör.

Jag gjorde smöret för första gången igår men inte sista. Så gott! Min favorit smaksättning är tryffel men idag blev det naturellt. Jag fyllde skålen men nästa gång skall jag lägga upp det annorlunda så man ser bättre hur krämigt det är

  • 250 g smör
  • 3 msk vatten
  • Flingsalt
  • ev smaksättning tex några droppar tryffelolja

Bryn smöret i kastrull. Häll över i metallskål. Ställ skålen i en större skål med isvatten. Låt stå c 45 sek och häll i vattnet, salt och ev smaksättning. Vispa fluffigt med elvisp. Servera genast

Jag har inte testat men tror man kan förbereda innan och förvara i kylskåpet. Tänk på att ta fram det i god tid isåfall, det skall serveras rumstempurerat

One thought on “Vispat brynt smör

  1. Spännande, det ska jag testa någon gång.
    Ett annat tips från Spanien som är gott eller snarare jättegott, är ister från iberisk gris blandat med finfördelad serranoskinka, parikapulver och salt.

Kommentera

