Sataysås

Idag experimenterade jag fram en sataysås som jag marinerade fläskytterfile i. Gott och något alla ni som gillar jordnötter borde testa! Såsen hade även passat utmärkt till kycklingspett/kycklinfileer

Sataysås: Cirkamått och räcker till 1-2 fläskytterfileer

  • 400 kokosmjölk
  • 3 msk jordnötssmör (jag kör crunchy och osötat)
  • 2 msk fisksås
  • 2 msk rapsolja
  • 1 scharlottenlök
  • 1 vitlök
  • 1 krm spiskummin
  • 1 krm chilipulver
  • 1-3 tsk currypasta (smaka av och testa er fram till rätt styrka)
  • salt
  • peppar

Finhacka löken och bryn i rapsolja och kryddor. Tillsätt resten av ingredienserna och låt småputtra c 10 min. Låt svalna

Bryn en fläskytterfile(el fläskfile) runt om i olja, salt och peppar. Ställ in i ugnen 150 grader tills innetemperaturen når 68 grader. Ta ut och skär i skivor

Häll över såsen och låt dra ett tag eller över natten. När den skall ätas så värm den i ugn på 150 grader. Ta ut och toppa med hackad koriander eller bladpersilja (några hackade jordnötter hade jag lagt på också om jag haft det hemma)

4 thoughts on “Sataysås

  1. Låter som nåt jag måste prova!
    Och Lisa! Idag kom min kollega Aga (hon på mitt jobb som blivit beroende av din blogg sen jag introducerade den för henne) och sa att det är livsfarligt att läsa Lisas blogg.
    -Varför det? undrade jag.
    -Du vet när Lisa helt plötsligt visade sin nya jacka…
    -Ja, sa jag. Den var jättesnygg.
    -Ja jag vet och helt plötsligt hade jag också köpt den, plus en kofta. Kostade mig 1098 kr, och jag som bestämt att jag inte skulle köpa något nu.
    -Vilken tur att Lisa inte visar dagens outfit så ofta då, skrattade jag.

    Hihi! Ja du förstår vilken makt en bloggerska kan ha.
    Kramis Helena

  2. Va kul åh höra att det verkligen funkar! Vi fick in den på salongen igår åh tänkte testa :-)..

    Åh den satay såsen tänker jag testa .. Ääälskar satay !

    Kram*

Kommentera

