Tabata intervaller

Detta är ett nytt begrepp för mig som ganska nyligen börjat träna. Sen jag hörde talas om det ser jag det lite överallt på träningsbloggar och i tidningar. En tabata intervall kan göras med nästan vilka övningar som helst. Jag gör en som avslutning på mitt överkropps pass och väljer en som tränar flera delar av kroppen tex mountainclimber, burpee el benböj. Man kan även göra detta med olika styrkeövningar och med flera i följd

En tabata tar totalt 4 min. Du jobbar 20 sek och tar ut dig max sen vilar 10 sek. Detta upprepar man 8 gg i följd. Kan du prata när 4 min har gått har du gjort fel 😉 Det skall vara jobbigt!

Jag använder mig utav denna timer som finns på nätet. Den pratar med dig och hjälper dig att hålla koll på tiden

http://www.tabatatimer.com/

En tanke på “Tabata intervaller

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s