Hel gädda i ugn

Jag har varit lite rädd för denna fisken. Hört mycket illa om den och misslyckats en gång tidigare. Nu gav jag mig på den igen och den blev ju jättebra! Dumma er som pratar illa om gäddan, den smakar ju hur gott som helst. Att tillaga fisk i folie är ett gott och enkelt sätt, oavsett vilken fisk man väljer

Några tips på hur man får barn att uppskatta fisk lika mycket som en själv? Mina är hopplösa och jag är trött på att tjaja in maten eller göra annan vid sidan om. För övrigt är det god aptit för det mesta på busarna

  • gädda
  • salt
  • peppar
  • smör
  • morötter
  • purjolök
  • dill
  • citron

Skär av huvudet och gröp ur gäddan. Salta runt om och inuti. Rör smöret mjukt och blanda med finhackad purjolök, dill coh morötter. Rör i svartpeppar och pressad citron. Fyll gäddan med smörblandningen och lägg i folie. Vik ihop till ett tätt paket och tillaga på 275 grader i mitten av ugn. Svårt att säga hur lång tid det tar, beror såklart på storlek. Men vår tog c 45 min. Man får använda stektermometer alt öppna och titta

Servera med pepparrotssås!

Tips! Jag brukar göra sås utav detta sillreceptet, bara att utesluta sillen 😉 https://lisasgodbitar.wordpress.com/2009/12/23/senap-och-pepparrotssill/

One thought on “Hel gädda i ugn

Kommentera

