Kyckling med wasabi och ingefära

Igår blev det en grym kyckling till middag! Med smaker av wasabi, ingefära och soya kan jag lova alla er sushi ätare att ni kommer älska detta! Färgen blev lite tråkig men det hade man kunnat pigga upp med lite gröna koriander blad eller något annat med färg

  • 3 kycklingfileer
  • salt
  • peppar
  • rapsolja
  • 3 msk japansk soya
  • 3 msk rapsolja
  • 2 msk riven ingefära
  • 1 msk wasabi

Bryn kycklingen runt om i rapsolja. Salta och peppra. Tillaga sen i ung tills den blir genomstekt, 70 grader. Jag hade ugnen på 150 grader och det tog c 15 min.

Blanda en marinad av soya, rapsolja, ingefära och wasabi (smaka av!).

Skiva kycklingen när den är genomstekt och häll på marianden (hit kan man förbereda eller äta direkt)

Värm kycklingen på låg värme när den skall ätas

Sallad bestod av ruccola, bladspenat, körsbärstomater, flingsalt, peppar, pressad citron och sesamolja

Tips! Detta är ett grymt sätt att tilllaga kött och kyckling dvs att tillaga den först och sen låta den dra i marinad. Det blir otroligt mört och saftigt och perfekt att kunna förbereda innan. Jag kommer göra detta ännu oftare när jag jobbar och inte har lyxen att lägga ner massa tid på varje middag. Detta kan man förbereda kvällen innan sen tar det max 10 min när det är dax för middag

2 thoughts on “Kyckling med wasabi och ingefära

  1. Pingback: Morot och sesamsallad | Lisas Godbitar

Kommentera

