Chokladsuffle

Jag lyckades inte göra den perfekta chokladsufflen på första försöket. Smakade ljuvligt men fick inte riktigt till att den reste sig och skulle varit något kladdigare i mitten. Jag blev lite ivrig när den började lyfta sig mot slutet och hade inne den någon minut för länge.

Någon som har några tips till mitt nästa försök? Smaken var helt perfekt så jag tror jag kommer utgå från samma recept. Kan det vara så enkelt att formarna inte var perfekta? Bilder visar ofta lite mindre och högre, dessa är egentligen creme brulee formar

6 portioner

  • smör
  • strösocker
  • 1 dl vispgrädde
  • 100 g mörk choklad (70%)
  • 0,5 krm salt
  • 3 st ägg
  • 2 msk strösocker

Sätt ugnen på 175°C.

Smörj formarna med smöret och strö socker i dem. Ställ formarna i frysen.

Häll grädden i en kastrull och låt den koka upp. Ta kastrullen från plattan och lägg i chokladen. Rör om tills chokladen smält och du fått en krämig chokladsmet. Rör ner saltet.

Dela äggen och häll äggvitorna i en skål. Vispa ner äggulorna ett i taget i chokladsmeten.

Vispa äggvitorna till ett tjockt skum med elvisp och tillsätt därefter strösockret, rör om försiktigt först (med elvispen) och fortsätt sedan vispa med elvisp på högsta hastighet till smeten blir fast igen. Det ska gå och vända upp och ner på vispskålen utan att smeten rör sig.

Blanda sedan ner marängsmeten i chokladsmeten försiktigt så att man inte slår ut luften.

Fördela smeten i 6 formar. Formarna kan fyllas nästan upp till kanten

Grädda mitt i ugnen i 175°C i 10-12 minuter. De ska vara gräddade på ytan med rinniga inuti. Mot slutet höjer sig suffléerna lite grann i ugnen och då är de klara.

Sikta över florsocker och servera direkt! Gärna med vispgrädde och bär

10 thoughts on “Chokladsuffle

  1. Nu kommer jag ihåg något jag har sett på BBC TV….. efter att ha smörjt och sockrat och fyllt formarna ska man, med pekfingret, gå runt översta randen av formen, det är, tror jag, för att soufflén kan höja sig bättre.
    Lite senare ska jag själv göra ett försök 🙂

Kommentera

