Chokladfondant

En efterrätt för alla oss som älskar choklad! Servera gärna med bär och vaniljglass eller en klick vispad grädde.

  • 100 g smör
  • 150 g choklad 70%
  • 2 ägg gulor
  • 1 helt ägg
  • 0,5 dl socker

Smält smör och lägg i choklad. Rör om tills den är smält. Vispa ägg och socker poröst. Rör i chokladen. Smörj formar med smör och råsocker. Häll i smeten och tillaga i mitten av ugnen på 250 grader. Vänd upp den på tallrik och pudra över florsocker alt ät den direkt ur formen

Jag gjorde 4 st och tillagade i 7 min. Jag vill ha mina rinniga i mitten och det blev dom såhär. Dom blev rejäla så man hade kunnat göra 6 mindre, tänk då på att dra ner tiden, kanske 1 min

Tips! När man har hällt smeten i formarna kan man förvara med plastfolie över i kylen ett par timmar eller över natten. Ta fram dom en stund innan gräddning så dom inte är kalla när dom skall in i ugnen

One thought on “Chokladfondant

Kommentera

