LCHF knäckebröd

Vissa saker är värda att upprepa, som detta goda knäckebrödet. Alla borde baka det. Som godast med bara bregott på

2 plåtar

  • 2 dl solrosfrön
  • 1/2 dl krossade linfrön
  • 1/2 dl sesamfrön oskalade
  • 1/2 dl  pumpakärnor
  •  4 msk fiberhusk
  • 1 tsk salt
  • 5 dl vatten
  • flingsalt

Blanda allt. Låt svälla 10 min. Det blir som en kletig klump. Dela den och lägg varje klump på bakplåtspapper och lägg bakplåtspapper över alt plastfolie överst. Pressa ut med händerna eller kavla.  Strö över flingsalt och tryck till med händer/kavel så det fastnar. Grädda i 160 grader 1 tim och 15 min. (alt 150 grader varmluft c 50 min) Har det inte stelnat då stäng av och öppna ugnen och låt stå på eftervärme

23 thoughts on “LCHF knäckebröd

  1. Ganska OK men det finns en bismak… förut har jag gjort frökex utan fiberhusk och sesam så det är kanske dem. Men absolut inte dåliga på något sätt. Med lite keso till är det mums! Jag saknar ibland att tugga på nåt hårt! ;o) Äter mycket enl GI/LCHQ!

  2. Pingback: Frukostbrickan | Lisas Godbitar

  3. Pingback: Frukostbrickan | Lisas Godbitar

  4. baker just nu…får se hur det blir…hade inga solroskärnor hemma så mixade lite olika nötter…
    tack för otroligt massa goda recept! gjorde dina laxrullar med wasabi igår och de gick verkligen hem =)

    kram

  5. Pingback: Räkor, ost och bubbel | Lisas Godbitar

  6. Pingback: Hej måndag! | Lisas Godbitar

  7. Min dotter fyra år säger så här: Åå mamma det är så gott så jag tror jag svimmar=) Gott betyg till ett gott bröd=)

  8. Super gott bröd. Har bjudit på det flera gånger och alla tycker att det är gott.
    Testar många andra av dina recept och hittills är jag jättenöjd.
    Tack för en inspirerande blogg.
    Kram Lena

  9. gjorde detta för några dagar sen och dem blev supergoda nybakade, MEN efter några dagar så tappar dem sin ”knaprighet”, hur ska jag göra för att behålla ”knaprigheten”?
    Måste också bara tillägga att din blogg är sjukt bra och peppande!

  10. Jag förvarar det i en plast/matlåda och tycker det håller bra. Har nog dock inte klarat att spara något mer än ett par dagar max 1 vecka =) Tack för din kommentar, glad jag blir! / Lisa

  11. Pingback: 1a semesterveckan | Brage! | ShapeMeUp!

    • råkade ut för samma sak när jag använde eldorado bakplåtspapper. Det var tråkigt, men har sedan dess lyckats bra – så ge inte upp. Väl värt besväret.

    • Mycket lättare att platta ut dom med plastfolie på.
      Mina fastnar också i bakplåtspappret annars. Supergoda!!!

  12. Pingback: Lisas knäckebröd! | Annika Sjöö:s hälsoblogg

Kommentera

